Kezdetek:
A község már a bronzkorban lakott hely volt, amiről feltárt leletek
tanúskodnak, többek közt a Szűzvár magaslatán lévő bronzkori földvár sáncai
is.
A Dunántúlt megszállták a kelták és ezen időszak alatt Pátka a keltaság
főhelyeként szerepel a történelemben.
A község határában elterülő Kőrakáspusztán maradt fenn a római kori
Pannónia egyik különleges emléke, a Császár-víz duzzasztógátja. Az építmény
egykor halastóvá duzzasztotta a patak vizét, és a tavaszi árvizek ellen
védte a völgy déli kijáratánál (Kisfalud környékén) létrejött római villagazdaságokat.
- Római kori kőgát, és a Császár víz völgye -
Az első írásos adat a XII. századból
Az első írásos említés 1192-ből származik Patca, illetve Pathka néven.
A település nevének eredete az ősi magyar „Paty” személynévnek –ka képző
bokros származéka. A település mai névrokonai Páty, Pátyod és Rábapaty.
Középkor
A XV. századi források a falu (possessio Pathka) említése mellett preadium
Opathka-ról is szólnak, bizonyságául annak, hogy a mai Pátka átellenében
a tó jobb partján Ópátka is létezett. 1426-ban a település és térsége a tatai
vár, 1430-ban már a csókakői váruradalom tartozéka.
A török hódoltság évtizedei
Székesfehérvár török elfoglalásával (1543) Fejér megyében is több mint
150 évre állandósult a török uralom. Súlyos megpróbáltatásokat élt át a
lakosság a török hódoltság évtizedei alatt, a falu teljesen elpusztult és
átmenetileg elnéptelenedett. A jelenlegi falu 1640-ben létesült betelepített
lakosokkal. Az új község teljesen református lett. A település gazdasági
megerősödése a török kiűzése után következett be.
1692-ben Pátka a Hochburg család kezébe került és ennek a családnak
az örökösei birtokolták 1945-ig (Trauttenberg, Tallián, Ivánka családok).
.
Pátka a kuruckor viharaiban
1707. augusztus 28-án, a Rákóczi vezette szabadságharc egyik jelentős
eseménye zajlott le Pátkán. A szabadságharc egyik legdicsőbb vezetője,
Bottyán János kuruc generális – vagy ahogy a nép nyelvén máig is fennmaradt,
Vak Bottyán – Pátka községben tartja meg a dunántúli haditanácsot. Itt
határozták meg a követendő eljárást, itt dolgozták ki a haditervet, amelynek
alapján megindul a dicsőséges dunántúli hadjárat. Ennek emlékét örökíti
meg a Polgármesteri Hivatal falán elhelyezett emléktábla.
1725-ben a falu gondatlanság következtében leégett.
A földesurak támogatták a katolikus egyházat, így a tiszta református
község vegyessé vált.
Pátka az 1848-49. évi magyar szabadságharc forgatagában
1848. szeptember 29-i pákozdi csatában szétvert ellenség egy része Pátkára
özönlött. Seregeink Pátka alatt rohantak az ellenséges táborra. A megfutamodott
horvátok a községbe menekültek, ahol a nép megtámadta őket. A szabadságharc
első csatájának sikeréből a hazafias magatartású és nagy áldozatot vállaló
Pátka népe is kikéri a maga részét, még akkor is, ha általában keveset lehet
olvasni a pátkaiak hőstettéről, ezt követően a falu szenvedéséről, megpróbáltatásáról.
Vasútvonal épült
1898-ban több település összefogásával vasútvonal épült
Székesfehérvár és Bicske között. A vonalat november 23-án adták át a forgalomnak.
Az új vasút nyújtotta lehetőségek kihasználásával soha nem tapasztalt ütemű
fejlődés indult meg a faluban.
- Nosztalgia vonat 2004-ben - Császár Lajos képei -
Pátka a világháborúk idején
Az első világháborúban harci cselekmények nem folytak a község területén,
mégis lényeges károk keletkeztek. A harctérre kerültek közül 92 személy
vesztette életét. Ennek állít emléket a község főterén elhelyezett, csúcsán
turulmadárral ékesített emlékoszlop. Ezzel szemközt áll a második világháborúban
elesett 64 pátkai hősnek és 75 polgári áldozatnak állított emlékmű is.
- I. Világháborús emlékmű a turul madárral, II. Világháborús emlékmű -
A vasúti személyforgalom megszűnt
1979-ben azonban egy szomorú esemény következett be: a festői környezetben
kanyargó síneken megszűnt a vasúti személyszállítás. A pályatestet Lovasberény
és Bicske között felszedték, ma csupán teherforgalom zajlik a vonalon Lovasberényig.
Az 1990-es évek elején tanulmányterv készült a vonalszakasz „turistasebességre”
járhatóvá tételéről. Ennek megvalósulása igazi kirándulóhellyé emelné úgy
Pátka községet, mint a többi vasútvonal mentén fekvő települést.
- Vasúti megálló környéke -
Idézet a „Bicskétől Székesfehérvárig
vasúton” című kiadványból:
„A vasútvonal egyik legszebb pontja a Császár-víz fölötti kis vasúti
hídnál van. Balra nagyvadban gazdag lomboserdő, jobbra kis tisztás, fölötte
vörös sziklafal. A sziklák peremén fenyők csipkefüggönye szűri meg a lemenő
nap fényét. Hátunk mögött a víztározó, előttünk pedig az erdőbe vesző vágány.
Festeni sem lehet szebbet.”
Pátka népessége a XIX. század közepén meghaladta a 2000
főt. A századfordulón 2471 lakosa volt a községnek; 1930-ban 2498 lakosa volt a községnek; a polgári közigazgatás idején nagyközségi státusa volt. A népesség jelentős
csökkenésére az 1950-es évektől került sor.
Pátka napjainkban
Napjainkban 1628 az állandó lakosok száma.
Pátkán jelenleg a mezőgazdaság a meghatározó gazdasági erő, az ipar
itt elhanyagolható, a turizmus pedig csak kis mértékben van jelen. Pátka
életét Székesfehérvár közelsége határozza meg. A munkaerő egy részét a
közeli megyeszékhely ipari parkjainak üzemei kötik le. A lakosság nagy
része ingázik.
Összeállította:
Nóti Attila
Forrás:
Szkladányi Károly – Pátka község története 1258-1967
Erdős Ferenc – Bicskétől Székesfehérvárig vasúton, Magyar Államvasutak
Üzletigazgatósága, Budapest, 1993